Elbiler og ladbare bensinhybrider toppet nybilsalget

Elbiler og ladbare bensinhybrider toppet nybilsalget

March 17, 2021 | Innsikt

Hele 38.959 personbiler fikk ny eier i februar. Til sammen utgjorde salget elbiler, ladbare hybrider og hybrider nesten 90 prosent av nybilsalget i februar. Vi har samlet de siste tallene rundt bilsalg.

Pandemi og store samfunnsutfordringer til tross: Økningen i nybilsalget fortsetter, og var på 3,3 prosent sett i forhold til februar 2020. Elbilsalget gikk litt ned, men utgjorde 47,5 prosent av nybilsalget. Salget av ladbare og vanlige hybrider i kombinasjon med bensinmotor har fått solid fart - og hadde en andel på hele 31,6 prosent av nybilsalget i februar.

Til sammen ble det solgt 10.687 nye personbiler i februar – 341 flere sammenlignet med februar 2020. Mens det ble solgt 5.074 nye elbiler, rullet 3.219 nye ladbare hybrider med bensinmotor ut fra ulike forhandlere i februar. Salget av ladbare hybrider med dieselmotor stod for 1,5 prosent, det betyr 159 biler. Til sammen utgjorde salget elbiler, ladbare hybrider og hybrider nesten 90 prosent av nybilsalget i februar.

Ladbare bensinhybrider populære

- Salgstallene viser ganske tydelig at det fortsatt er en del nybilkjøpere som har behov for biler som ikke bare har batteridrift. For mange er den beste løsningen en bil uten rekkeviddeutfordringer, en bil som både kan kjøres rent elektrisk og med bensin eller diesel når det trengs, sier adm. direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken.

- Nye modeller betyr også at salget til en viss grad er nyhetsdrevet, sier han, og peker på at hvor man bor i landet bidrar til å definere behov og valg av ny bil. - Det er fortsatt en del som er kanskje er skeptiske til rene elbiler, og som mener at deres behov dekkes bedre av ladbare hybrider. Også infrastruktur for lademulighet kan være med på å forklare salgstendensen vi ser, sier Solberg Thorsen. Han ser ikke bort fra at denne trenden vil fortsette en tid framover. Den raske utviklingen, og det at det stadig oftere dukker opp nye merker og modeller, tyder på at det blir en tøff kamp mellom forhandlerne framover.

Volvo toppet som merke – Toyota vant modellkampen

Salgstallene fordelt på de ulike merkene i februar, viser at Volvo topper listen med sine modeller, mens Toyota tar andreplassen og Peugeot lander på tredje plass.

- Det er første gang siden desember 2014 at Volvo topper månedslisten i bilsalget når det gjelder bilmerke. Volkswagen har ofte ligget i toppen, men denne måneden ligger de på en sjetteplass, sier Solberg Thorsen. - Men når vi ser på bilmodeller, er det Toyotas nye RAV4 som stikker av med seieren. Deretter følger Volvos XC40, som nå også er å få som ren elbil.  På tredjeplass kommer fjorårets bestselger, Audi e-tron.

De fem mest solgte bilmerkene i februar:

  1. Volvo
  2. Toyota
  3. Peugeot
  4. BMW
  5. Audi

De 10 mest solgte bilmodellene i februar:

  1. Toyota RAV4
  2. Volvo XC40
  3. Audi e-tron
  4. Volvo XC60
  5. Peugeot 2008
  6. Polestar 2
  7. Nissan Leaf
  8. Tesla Model 3
  9. Hyundai Kona
  10. Kia Niro

Eierskifter øker

Fjoråret var et rekordår når det handler om eierskifter, og denne økningen ser bare ut til å fortsette. Hele 38.959 personbiler fikk ny eier i februar, det er en økning på 7,8 prosent fra i fjor.

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

All kjøretøyinformasjon samlet i våre registre

Vi hjelper deg med tilgang til kjøretøydata. På infotorg kan du bestille tilgang til Kjøretøyregisteret, infotorgKjøretøy, OFV Kjøretøydata, Bruktbilverdi og Småbåtregisteret .

Del