På vei mot registreringsrekord for nye biler

På vei mot registreringsrekord for nye biler

November 19, 2021 | Innsikt

2021 kan overta som toppår for nybilsalg i Norge, melder vår samarbeidspartner Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV). Årets siste måneder vil avgjøre om vi får ett nytt rekord år.

Forrige nybilsalgsrekord ble satt i 1986 da hele 167 352 nye personbiler ble registrert i Norge. Men bare i oktober alene er det registrert 11 579 nye biler, hvilket er 1 671 biler færre enn i oktober 1986.

Det ble riktignok en nedgang i antall førstegangsregistrerte nye personbiler i oktober sammenlignet med samme periode i fjor. Registreringstallet endte 10,6 prosent under oktober 2020.

- Likevel kan 2021 komme til å toppe 1986 dersom registreringstakten fortsetter på dagens nivå eller øker ut året. Ved utgangen av oktober er det registrert 140 435 nye personbiler i Norge. I oktober 1986 var tallet 149 083, men registreringstakten var størst fra januar og ut oktober og dabbet av de to siste månedene, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Kniving om førsteplassen

Biler produsert i USA, Tyskland og Asia topper registreringstallene, og så langt tyder mye på at amerikanske Tesla blir bilprodusenten med flest registreringer i Norge i år. Med mindre det skjer endringer i leveringssituasjonen for andre bilmerker. I oktober er Volkswagen tilbake på toppen av seierspallen i antall nybilregistreringer – det er første gang på rundt et halvt år. 

Bilindustrien sliter – Asia kommer

Bilindustrien sliter med mangel på deler og opplever store produksjons- og leveringsutfordringer. Hvor lenge det vil vare er usikkert, men allerede nå setter leveringstakten til Norge tydelig preg på registreringsstatistikken. Noen nye bilmerker fra Asia har kontroll på hele verdikjeden og har derfor ikke de samme leveringsutfordringene.

- Flere av de veletablerte europeiske bilmerkene har lenge hatt solid feste i Norge. Slik vil det trolig fortsette, men det er ingen tvil om at stadig flere velger helt nye og ukjente bilmerker og modeller, og at asiatisk bilproduksjon i stadig større grad kommer til å prege nybilsalget i Norge. Elbilsalget i fjor og så langt i år understreker dette, sier Solberg Thorsen.

- Det blir en spennende innspurt fram mot nyttår. Nedgangen i antall nybilregistreringer i oktober omfatter alle drivlinjer. Den har vært minst for elbiler, og størst for ladbare bensinhybrider fortsetter Solberg Thoresen. 

Elbiler til Norge prioriteres?

Delemangel og produksjonsutfordringer som påvirker leveringstakten, skyldes blant annet mangel på mikrochips som det er mange av i en moderne bil.

- Det er fokus fra bilprodusentene på å nå EU sitt CO2-krav til nye biler, og det kan bety at Norge vil få relativt god tilgang på elbiler og ladbare hybrider sammenlignet med andre land i Europa hvor disse biltypene fortsatt utgjør en marginal del av markedet, sier Solberg Thorsen.

Han peker på at Norge teller med i det totale CO2 regnskapet i EU, og hvis bilprodusentene får solgt mange elbiler og ladbare hybrider, vil det bety at utslippskravene kan nås, og at produsentene unngår svært store bøter for overskridelse av CO2-utslipp.

Diesel- og bensindrevne personbiler forsvinner

I oktober er det kun registrert 730 nye bensin og dieselbiler, noe som utgjør kun 6,3 prosent av bilsalget i måneden. Totalt for året så langt er tallet 12 401. Det er en andel på snaut ni prosent.

- Vi ser klart og tydelig at bensin og dieselbiler er i ferd med å fases ut i Norge. Det er i tråd med 2025-målet om at da skal alle nye biler være utslippsfrie. Så langt i 2021 er 63 prosent av nye biler elbiler, sier Solberg Thorsen. Og interessant nok fantes ikke 7 av de 20 mest kjøpte bilmodellene hittil i år på markedet i 2020. Det er videre verdt å merke seg at Norge fortsatt er i en særstilling i verden når det gjelder høyt elbilsalg og lavt salg av bensin- og dieselbiler.

Eierskifter

Bruktmarkedet, eller antall eierskifter, gikk ned med 11 prosent i oktober, og endte på 44 897 biler. Totalt i år er det imidlertid en økning på snaue to prosent, og det har vært nesten 450 000 eierskifter så langt i år. Andelen av elbiler i eierskiftene er på rundt 13 prosent, nesten en dobling sammenlignet med 2020, noe som speiler økningen i antall elbiler i kjøretøybestanden.

Bruktimport

Så langt i år er 15 238 biler bruktimportert til Norge, og av disse er mer enn halvparten elbiler. Totalt har bruktimporten økt med 45,9 prosent så langt i år. I oktober alene kom 1 577 bruktimporterte biler til Norge – av disse var nesten 70 prosent elbiler. 

Kilde: OFV Statistikk

All kjøretøyinformasjon samlet i våre registre

infotorg hjelper deg med kjøretøyinformasjon. Her kan du bestille tilgang til Kjøretøyregisteret, infotorgKjøretøy, OFV Kjøretøydata, Bruktbilverdi og Rapport om kostnader ved bilhold

Del