Gikk du glipp av webinaret?

Gikk du glipp av webinaret?

|

Rekordmange fulgte vårt webinar om Kommunereformen. Her presenterte EVRY registerendringene som kommer som følge av kommune- og fylkessammenslåingene, hva de betyr for deg, din virksomhet og din datakvalitet.

I et datakvalitetsperspektiv er det store og dramatiske endringer som vil skje fremover. Det er faktisk en tredjedel av Norges befolkning som flytter digitalt i løpet av perioden 2017 -2020, innledet Gry Arnesen, leder for Ajour- og datakvalitetsområdet i EVRY.

Store konsekvenser for alle virksomheter

Gry Arnesen understreket at sammenslåingene får konsekvenser for alle virksomheter i Norge som har et kunde-/medlems- eller innbyggerregister, ikke bare for kommuner og fylkeskommuner.

Det å ha manglende eller dårlig datakvalitet i dine registre kan gi store kostnadsmessige konsekvenser og ineffektivitet i organisasjonen. Du kan løpe risikoen å ta viktige forretningsmessige beslutninger basert på feil datagrunnlag, forklarte Arnesen.

Personer, virksomheter og eiendommer i kommuner som er berørt av sammenslåingene får endringer i kommunenummer, gårds- og bruksnummer og gate- og veiadresser. Kartverket anslår ca 13 millioner endringer i matrikkelen 1. januar 2018. Arnesen ga flere eksempler på hvilke konsekvenser det kan få hvis dine registre ikke blir oppdatert når disse endringen skjer. Hun nevnte blant annet:

  • Tap som følge av beslutninger tatt på feil grunnlag
  • Feil matrikkelnummer kan føre til pant i feil eiendom
  • Feil adresse kan føre til at post, pakker og varer blir forsinket, feillevert eller sende i retur, og fakturaer kan sendes til feil adresse og ikke bli betalt i tide.

Sjekk at du er forberedt

Arnesen oppfordret alle til å sjekke at virksomheten er forberedt på endringene som skjer ved nyttår:

  • Hvilke systemer blir berørt?
  • Hvor ofte oppdateres dataene?
  • Trenger vi et ekstra ajourhold første uken i januar?
  • Har virksomheten kapasitet til å motta store mengder data?

Trenger du hjelp?

Trenger du hjelp med å vurdere situasjonen, eller vil vite mer om hvordan EVRY kan hjelpe deg og din virksomhet å holde sine registre oppdatert, ta kontakt med våre rådgivere.

Vi kan tilby ulike ajourholdsløsninger avhengig av din virksomhets behov, og hvilken kilde du ønsker å oppdatere mot. Arnesen foreslo blant annet nyttårsvask eller en ekstra oppdatering av porteføljen i begynnelsen av 2018.

Ønsker du opptak av webinaret?

Ønsker du å se hele webinaret sender vi deg gjerne et opptak. Gi oss beskjed via kontaktskjemaet under.

Kontakt oss

Vi hjelper deg med vask og ajourhold

Oppdater kundedatabasen din. Velg blant disse ajour-tjenestene fra infotorg: Vask, Uttrekk og Vedlikehold.

Les mer

Relaterte tags