Energibransjens digitale fremtid – 5 tips fra eksperter

Energibransjens digitale fremtid – 5 tips fra eksperter

May 20, 2019 | Innsikt
Del

Energibransjen er i rask utvikling. Vi som kunder kan bytte strømleverandør på minutter, via digitale plattformer. Ofte velger vi leverandør basert på kundevennligheten av digitale løsninger som tilbys og om kundeservicen er bra. Digital utvikling byr på mange spennende business muligheter for kraftbransjen. Vi har samlet 5 tips som kan gi din bedrift digitalt fortrinn, lønnsomme kunder og raskere kundebehandling.

Kristin Aamodt og Roy Martin Nilsen har jobbet tett med kraftselskaper i mange år. De deler med oss sine beste tips på hvordan effektivisere bransjeløsninger og vinne nye kunder.

1. Fokuser på datakvalitet

Dårlig datakvalitet kan koste dyrt. Implementering av Elhub (Elhub er en nøytral datahub som håndterer all måledata og markedsprosesser i det norske kraftmarkedet.) viser klart at god datakvalitet er et viktig element i informasjonsflyt mellom kraft-, nettselskaper og Elhub.
Feil i kunde- og anleggsdata skaper store utfordringer for bransjen, i form av feil kontaktinformasjon på bedrifter og sluttbrukere. Dette resulterer i mye ekstra arbeid for selskapene.  

- Kristin forteller at EVRY har tett samarbeid med nesten alle selskaper i bransjen rundt leveranse av opplysninger fra Folkeregisteret, Eiendomsregisteret, Foretaksregister. Vi ser økende behov for kontinuerlig oppdatering/vask av kundedata som kraftselskapene eier. Oppdatering av anleggsinformasjon er noe som kan gi verdi for nettselskaper som må finne riktig adresse, matrikkel og koordinater på sine anlegg, sier Kristin. 

2. Ta i bruk dataanalyse - gullgruve for å få de beste kundene

Kraftselskaper kan benytte analyse av sine registre sammen med eksterne data for å berike og skape innsikt i sine kundeporteføljer. Dette vil igjen kunne bidra til økt kundelønnsomhet og skape mersalgsmuligheter. EVRY kan også bistå med konsulentbistand i forbindelse med utnyttelse av data.

3. Ta i bruk effektiv fakturautesendelse

- Kraftselskaper har store mengder med kunder, med ulike preferanser. Noen kunder ønsker faktura på papir, noen på Vipps eller Digipost. Det kan bli krevende å forholde seg til mange kanaler. Ved å ta i bruk Multikanal fra EVRY kan de forholde seg til kun en løsning. Løsningen fungerer mot fagsystemer som bransjen er vant til å bruke. Du leverer alle fakturaer inn til en kanal, så leverer vi til alle kunder på en preferert måte. Vi hjelper bedrifter med oppdatering av kunderegister, slik at bedrifter kan tilby Vipps faktura direkte til sine sluttkunder. Har du Vipps-faktura i Vipps-appen, så vil faktura fra din strømleverandør være tilgjengelig til betaling fra Vipps, forklarer Roy Martin.

4. Tilby gjennomfakturering – gjør det enklere for dine kunder

- Vi vil også anbefale gjennomfakturering – en regning ut til kunden, når nettleie ligger i samme faktura. Nettselskaper fakturer kraftleverandør, -som da legger det inn i en faktura. Dette gjør det enkelt for dine kunder å betale regninger. Vi bistår kraftselskaper med oppsett av faktura. Sammen kan vi skreddersy faktura-layout, i tillegg også legge ved kampanjebudskap om ønskelig, sier Roy Martin.

5. Sett kundekommunikasjon i fokus – automatiser rutine prosesser

Har du ikke kontroll på din kundekommunikasjon, kan det koste dyrt. Manuelle rutiner skaper mye rom for feil. Heldigvis finnes det mange gode automatiserte løsninger, som kan hjelpe til å løfte kundeservice og gi mer fornøyde kunder. Ta i bruk chat for å gi dine kunder rask service. Ved å hente faktura via vårt fakturahotell, får kraftselskaper en enklere måte å finne frem i hvilken kanal faktura var distribuert. RPA (Robotic Process Automation) gir mange spennende muligheter for kraftbransjen, ved å automatisere og effektivisere rutineoppgaver kan ansatte fristilles til andre oppgaver.

- Digitalisert teknologi kan hjelpe til med å styrke din bedrifts posisjon i markedet, få de beste kundene, spare tid og kostander. Vi er klare til å bistå dere i denne prosessen, avslutter Kristin og Roy Martin.

Ta kontakt med Kristin og Roy Martin
Del