Bank og Finans

Stabilt og velfungerende

October 04, 2016 | Kundehistorier
Del

Nina Andersen

Nina Andersen, Systemeier i Handelsbanken

Integrert informasjon

- Jeg sitter som systemeier for infotorgs løsninger, og våre saksbehandlere hjelper kundene med det de trenger. De jobber med alle typer bankprodukter, og gjør mange oppslag i løpet av en dag. Det kan for eksempel være behov for en kredittopplysning. Da henter vi opp informasjon på denne personen eller foretaket, og så dukker det opp alt som er relevant. Det er integrert inn i vårt system.

Multisøk

- Vi bruker et multisøk for å sjekke betalingsanmerkninger, og vi ser på forenklede firmaattester for å finne hvem som kan forplikte et selskap. Eiendomsinformasjon henter vi fra multisøket. Da ser vi hva de har av eiendom og heftelser. Vi får en sammenstilling av flere registre, sortert på person eller selskap. Det er tidsbesparende.

Antihvitvask, dødsfall og konkurser

- Som bank har vi krav på oss at vi skal vite hvem som står bak en transaksjon, og må ha navnet på reelle rettighetshavere. Så vi må følge med hele tiden. Men vi sitter jo ikke og sjekker hver enkelt kunde hver dag, med mindre det oppstår noe. Varsel om dødsfall og konkurser er typiske hendelser som vi får hendelsesrapporter på.

Stabilt og velfungerende

- Integrasjoner fra infotorg rett inn i fagsystemene våre er sikrere fordi man ikke sitter og taster manuelt, og vi sparer mye tid på det. Infotorg fungerer veldig stabilt. Det er lite nede-tid, og det virker som det skal. Det er en sånn tjeneste som du ikke legger merke til når det fungerer, men du merker det veldig godt når det ikke fungerer. Litt som med strøm i veggen, avslutter Nina.

Del

Andre kundehistorier

1.0