Å få en oversikt over usikret gjeld er avgjørende for å kunne gjøre en riktig vurdering ved inngåelse av lån/kreditt eller ved utarbeidelse av kredittscoremodeller.
Gjeldsregisteret AS er etablert basert på «Lov om gjeldsinformasjon ved kredittvurdering av privatpersoner» (Gjeldsinformasjonsloven), og skal innhente, motta og registrere, og utlevere gjeldsopplysninger basert på konsesjon fra Barne- og likestillingsdepartementet.
Det er tre hovedgrupper av gjeldsinformasjon som er tilgjengelig i registeret:
Finansforetak, Husbanken og Statens pensjonskasse kan gjøre oppslag i Gjeldsregisteret i forbindelse med:
Kommuner kan gjøre oppslag i Gjeldsregisteret i forbindelse med:
Virksomheter som benytter gjeldsopplysninger skal slette gjeldsopplysningene:
Gjeldsregisteret oppdateres hvert døgn med overføring av alle gjeldsopplysninger fra finansforetakene. I tillegg oppdateres opplysninger om ny-, endret- og slettet gjeld kontinuerlig.
Det er mulig å gjøre oppslag på en persons fødsels- eller d-nummer.
Ved oppslag i Gjeldsregisteret sendes det gjenpartsbrev til omspurte. Levering vil skje via brev, Digipost eller eBoks. Ved utsendelse via brev vil det være bostedsadressen i Folkeregisteret som benyttes.
For å få tilgang må du opprette et kundeforhold hos oss. Det er gratis å bli kunde, og du betaler kun for oppslag i tjenestene.
Har du flere spørsmål eller problemstillinger du lurer på, ta kontakt så kan vi hjelpe deg
Hent ut informasjonen du trenger på en enkel og intuitiv måte her på nettsiden.
Gi ditt fagsystem et digitalt løft ved å integrere oppslagene i infotorg direkte i saksbehandllingen. Det sparer deg for både tid og ressurser
Send kundedatabasen til oss, så fjerner vi gammel informasjon og oppdaterer med nye opplysninger.