
Endringer i datainnhold for tjenesten Intet til utlegg fra 1. januar 2026
Ny forskrift om registrering av beslutninger om utlegg i Løsøreregisteret trer i kraft 1. januar 2026. Dette påvirker hvilke opplysninger som registreres og utleveres, men innebærer ingen tekniske endringer for dere som benytter våre API-er. Kun færre opplysninger som vil være tilgjengelige i API.
Fra 1. januar 2026 gjelder Utleggsregistreringsforskriften, som medfører endringer i datainnholdet for Utleggstrekk. For Intet til utlegg blir det ingen endringer, men for utleggstrekk vil dere altså motta færre opplysninger enn i dag.
Hva endres?
Nye Utleggstrekk vil kun inneholde:
- Opplysninger om saksøkt
- Dato for beslutning
Følgende opplysninger leveres ikke lenger:
- Namsmyndighet
- Prosessfullmektig
- Saksøker
- Trekkets størrelse
- Trekkperiode
Implementering og overgangsperiode
- Endringene innføres gradvis fra februar 2026, først for nye personer med utleggstrekk.
- Fra mai/juni 2026 endrer Skatteetaten eksisterende saker til et samlet utleggstrekk per person.
- Utleggstrekk registreres etter dagens standard frem til januar 2026.
- Autosletting av nye utleggstrekk vil fremover utføres av Skatteetaten, ikke Løsøreregisteret.
- Det vil være en overgangsperiode frem til 2028 med både gamle og nye utleggstrekk. Fra 2029 gjelder kun nye utleggstrekk.
Viktig å merke seg
Endringer på utleggstrekk registreres ikke. Ved forlengelse av trekkperiode må nytt utleggstrekk registreres.
Få tilgang til Årsregnskap
Vår tjeneste Infotorg Foretak tilbyr informasjon om foretaksnavn, regnskap, kunngjøringer, firmaattest, registerutskrift, signatur og prokura, bransje, styremedlemmer eller hvem som er daglig leder.
Les mer og bestill