Maiblomstring i nybilsalget – men nedgang så langt i år

Maiblomstring i nybilsalget – men nedgang så langt i år

|

I mai var det livligere i bilbutikkene enn tidligere i år, og 13 342 nye personbiler ble registrert denne måneden. Det er 15,6 prosent flere enn i mai i fjor. Så langt i år har nesten 51 000 nye personbiler fått skilter. Det er fem prosent færre nybilregistreringer enn i samme periode i fjor. En stram økonomi utfordrer mange som ønsker seg ny bil.

At folk kjenner renteøkning og prisveksten på lommeboken, ser man tydelig på nybilsalget. Langt færre tar seg råd til dyre biler enn for ett år eller to siden. Nå dominerer «folkebilene» registreringstallene, altså biler med et mer overkommelig prisnivå, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

- Salget av de store og dyre premium-merkene har gått ned. Mange er blitt mer nøkterne, og velger heller en rimeligere bil enn å gamble med høye og dyre lån i en uforutsigbar økonomisk situasjon, sier han.

Høye registreringstall i mai

Historisk sett er det gjerne høye registreringstall for nye personbiler i mai. Så også i år. Utfasingen av nye bensin- og diesel personbiler ser ut til å fortsette, og elbilandelen ligger ganske stabilt på 83 prosent, så langt i år.
Det er SUV-er de aller fleste som kjøper ny bil vil ha – og det er særlig SUV-er i mellomklassen og kompaktklassen mange velger. Til sammen utgjør SUV-ene om lag 75 prosent av nybilsalget så langt i år.

Ett bilmerke dominerer

Ved inngangen til juni har bilfabrikanten Tesla over en firedel av det norske nybilmarkedet, og Teslas Model Y dominerer fullstendig modellstatistikken. Ni av ti nye Teslaer er en modell Y.

- De høye registreringstallene tyder på at Tesla har fylt opp lageret med leveringsklare biler i Norge. Både med biler bestilt for en stund siden, og til de som nærmest vil ha en bil levert på dagen.  At én enkelt bilmodell har en firedel av totalmarkedet for nye personbiler, har vi ikke sett tidligere, sier Solberg Thorsen. Det er tydelig at Tesla her har truffet bilbehovet til mange nordmenn.

Men alt dreier seg ikke om ett merke, og flere av, de andre store og kjente bilprodusentene, som for eksempel Volkswagen, Toyota og Volvo har et solid fotfeste i det norske markedet og ligger på det nivået de pleier.

Det har vært mye oppmerksomhet rundt de mange nye kinesiske bilmerkene og modellene i Norge. Flere av disse har blitt godt mottatt av norske bilkjøpere. Men så langt i år har disse merkene havnet utenfor Topp 10-listen. Det samme gjelder for modelltoppen.

De 10 mest solgte bilmerkene i mai- antall

Bilmerker salg mai.png

2023 blir neppe et rekordår

- Registreringstakten for nye biler når vi nærmer oss første halvår, ligger fem prosent bak fjoråret. Det er en tydelig indikasjon på at nybilsalget i Norge i 2023 ender et godt stykke under rekordnivåene de to siste årene. Historisk er nybilregistreringene høyere i siste halvår, men i år er det knyttet stor usikkerhet til utviklingen i folks privatøkonomi og den ustabile situasjonen i Europa. Det tror vi vil påvirke bilsalget resten av året. Men vi har blitt overrasket tidligere, sier Solberg Thorsen.

Stabilt bruktmarked

Så langt i år ligger antall eierskifter i bruktmarkedet helt på linje med fjoråret. Drøyt 206 000 personbiler har skiftet eier ved utgangen av mai.

- Med stadig flere elbiler i bestanden, nærmer elbilandelen seg tjue prosent av eierskiftene. Og når nye ladbare hybrider har blitt vesentlig dyrere, og mange populære modeller ikke lenger finnes som nye, overrasker det ikke at mange velger en brukt, sier Solberg Thorsen. Det ser ut som det først og fremst er rimeligere bruktbiler som er mest populære for tiden. Mange store og dyre elbiler er lagt ut for salg, men bruktmarkedet for disse bilene er ikke like godt.

De 10 mest solgte bilmodellene i mai- antall

Mest solgte biler mai 23.png

Full brems i bruktimporten

Så langt i år ligger bruktimporten rundt 80 prosent under fjorårets nivå. Dette skyldes særlig den lave kronekursen, samt pris- og kostnadsøkninger i andre europeiske land. Etter lang tid med stor import av nesten nye elbiler har nå flere entusiastbiler, som Ford Mustang, Chevrolet Corvette og Camaro kommet med på topplisten igjen.

En ny trend i bilmarkedet er at import blir erstattet med eksport av brukte biler. Bruktimportører og andre bilforhandlere har begynt å eksportere brukte biler fra Norge til Europa. Det blant annet fordi myndighetene har gjort eksport av bil enklere enn tidligere, og at dagens valutakurs gjør det gunstigere enn før. Det er faktisk flere brukteksporterte enn bruktimporterte biler så langt i år og det er nytt.

Tyngre varebilmarked

Også varebilsalget har hatt en forsiktig oppgang i mai, drøyt fem prosent over mai måned i fjor. Men så langt i år er antall førstegangsregistrerte nye varebiler på 1,5 prosent lavere enn samme periode i fjor. Ved utgangen av mai var 9 810 nye varebiler registrert. Av disse var 3 466 elektriske, en økning i antall el-varebiler på 73 prosent sammenlignet med fjoråret. Men fortsatt er det svært langt igjen til 2025-målet om 100 prosent nullutslipp for lette varebiler.

- Samtidig er det svak økning i bruktmarkedet. Det er et tegn på at mange velger brukt framfor nytt, og kanskje fyller noen opp varebilparken sin med brukte biler som følge av at de nye er blitt dyrere, sier Øyvind Solberg Thorsen.

Kilde: OFV

All kjøretøyinformasjon samlet i våre registre

Vi hjelper deg med tilgang til kjøretøydata. På infotorg kan du bestille tilgang til infotorgKjøretøy, OFV Kjøretøydata, Bruktbilverdi og Småbåtregisteret.

Les mer om våre registre og bestill tilgang allerede i dag.

Kontakt oss

All kjøretøyinformasjon på ett sted

Her finner du informasjonen du normalt finner i vognkortet på en bil, for alle typer kjøretøy i Norge.

Bestill her