Web-oppslag og integrasjon mot modernisert Folkeregister

Web-oppslag og integrasjon mot modernisert Folkeregister

Januar 2021 starter vi overgangen fra Det Sentrale Folkeregisteret (DSF) til det nye moderniserte Folkeregisteret (FREG) for online- og integrasjonskunder som ønsker det.

I løpet av januar 2021 er vi klare for å ta imot kunder som ønsker web-oppslag og integrasjon mot det moderniserte Folkeregisteret (FREG) via våre eksisterende løsninger. Det vil bli en gradvis overføring av kunder fra DSF til FREG i løpet av hele 2021. Dersom du har spesielle behov i denne sammenheng er vi selvfølgelig åpne for en egen dialog om dette.

Nye løsninger FREG

Våre løsninger benytter det nye grensesnittet for modernisert Folkeregisteret hos Skatteetaten, og vi sørger for sikker tilgangskontroll via Maskinporten fra Digitaliseringsdirektoratet.

Våre applikasjoner sørger for at opplysningene fra det nye moderniserte Folkeregisteret konverteres inn i de eksisterende feltene som din virksomhet benytter i dag. På den måten vil dere ikke merke noen store endringer når dere tar i bruk nytt Folkeregister. Dere vil også beholde de eksisterende brukertilgangene dere har mot infotorg og i eventuelle integrasjonsløsninger.

Hvordan ta i bruk modernisert Folkeregister?

For å ta i bruk Modernisert folkeregister er det bare noen få ting din virksomhet må gjøre:

  1. Søke om tilgang hos Skatteetaten. Dette er noe alle virksomheter må gjøre, og det er laget en enkel løsning for dette hos Skatteetaten.
  2. Når tillatelse er gitt må din virksomhet gi oss (TietoEVRY) fullmakt til å gjøre spørringer i Folkeregisteret på vegne av virksomheten. Dette gjøres i Altinn.
  3. Inngå en databehandleravtale med oss (TietoEVRY). Dette er nødvendig fordi vi i forbindelse med modernisert Folkeregister ikke lenger vil ha rollen som distributør.

NB! Du trenger ikke å gjøre dette ennå. Vi vil komme tilbake med en detaljert beskrivelse av disse punktene når det nærmer seg tid for overgang.

Mindre risiko og lavere kostnader med FREG fra TietoEVRY

Det er i dag flere tusen virksomheter som benytter Folkeregisteret via våre løsninger i infotorg.no eller gjennom vårt integrasjonsgrensesnitt. Vår målsetning er først og fremst å sørge for at du og din virksomhet får en smidig og enkel overgang til det moderniserte Folkeregisteret. Dette er viktig for å redusere risiko og kostnader for din virksomhet i forbindelse med overgangen.

Du kan være trygg på at du har et tilbud fra oss også etter 31.12.2021, slik at din virksomhet fortsatt kan benytte de Folkeregister-opplysningene dere har behov for i deres saksbehandling.

I løpet av 2021 vil vi komme med flere nye løsninger og produkter mot det moderniserte folkeregisteret. Mer informasjon om våre nye løsninger kommer etter hvert. Ta gjerne kontakt med oss hvis du ønsker å vite mer.

Kontakt oss

Vil du vite mer om modernisert Folkeregister?

TietoEVRY er leverandør av informasjon fra Folkeregisteret for Skatteetaten. Vi tilbyr en enkel og trygg overgang til det nye Folkeregisteret

Les mer

Relaterte tjenester